Η σημερινή, ψηφιακή εποχή έχει φέρει αναμφίβολα τεράστιες ευκαιρίες και καινοτομίες, ταυτόχρονα όμως έχει αναδείξει και νέες, πιο σύνθετες μορφές κυβερνοαπειλών. Οι διαχειριστές πληροφοριακών συστημάτων δεν έχουν να αντιμετωπίσουν απλώς μεμονωμένα περιστατικά, αλλά ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου η ταχύτητα, η πολυπλοκότητα και η στόχευση των επιθέσεων απαιτούν μια ολιστική, ενοποιημένη και αυτοματοποιημένη προσέγγιση.
Ανδρέας Καραντώνης
Marketing & Communications Director
Cysoft, www.cysoft.gr
Η ανάγκη για ολοκληρωμένη διαχείριση και ασφάλεια των τερματικών συσκευών σε συνδυασμό με την έγκαιρη ανάλυση και απόκριση σε συμβάντα ασφαλείας είναι πιο κρίσιμη από ποτέ.
Δύο εργαλεία, μια πλατφόρμα, απεριόριστη ορατότητα
Στο πλαίσιο του συνεδρίου InfoCom Security 2025, η ManageEngine παρουσίασε με επιτυχία μια προσέγγιση που απαντά ακριβώς σε αυτή την ανάγκη. Η διασύνδεση των λύσεων Endpoint Central και Log360 και ο τρόπος που αυτές συνεργάζονται, προσφέρουν μια συνεκτική εμπειρία ασφάλειας σε επίπεδο endpoint και SIEM, υποστηρίζοντας ενεργά τους οργανισμούς στην πρόληψη, ανίχνευση και αντιμετώπιση των κυβερνοαπειλών.
Το Endpoint Central αποτελεί τη λύση Unified Endpoint Management & Security (UEMS) της ManageEngine, που εξασφαλίζει τον ολοκληρωμένο έλεγχο, την αποτελεσματική διαχείριση και την ασφάλεια των τερματικών συσκευών, είτε πρόκειται για σταθερούς υπολογιστές, φορητά συστήματα ή ακόμα και φορητές συσκευές. Από την εφαρμογή ενημερώσεων ασφαλείας και τη διανομή λογισμικού έως τον έλεγχο USB συσκευών και την ανίχνευση ευπαθειών, το Endpoint Central δίνει στους διαχειριστές IT τα εργαλεία για να προστατεύσουν το σύνολο των εταιρικών συσκευών από επιθέσεις, παραβιάσεις ή εσωτερικές απειλές.
Από την άλλη πλευρά, το Log360 είναι η SIEM λύση της ManageEngine που συγκεντρώνει, αναλύει και συσχετίζει αρχεία καταγραφής (logs) από όλη την IT υποδομή, όπως domain controllers, cloud εφαρμογές, τείχη προστασίας και endpoints. Μέσω της ισχυρής μηχανής ανάλυσης που διαθέτει, το Log360 προσφέρει δυνατότητες όπως ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο, ενσωματωμένο threat intelligence, ανίχνευση ανωμαλιών και αναλύσεις forensic για περιστατικά ασφαλείας.
Έξυπνη διασύνδεση για πραγματική ασφάλεια σε κάθε επίπεδο
Η ενοποίηση αυτών των δύο εργαλείων δεν είναι απλώς μια τεχνική ενσωμάτωση, αλλά μια ουσιαστική επιχειρησιακή συνέργεια. Μέσω της native διασύνδεσης, το Endpoint Central μπορεί να στέλνει logs και ειδοποιήσεις ασφαλείας στο Log360, ενισχύοντας τη συνολική εικόνα που έχει ο αναλυτής για κάθε τερματικό. Για παράδειγμα, μια προσπάθεια μη εξουσιοδοτημένης εκτέλεσης λογισμικού σε ένα τερματικό που εντοπίζεται από το Endpoint Central, καταγράφεται σε πραγματικό χρόνο στο Log360 και ενεργοποιεί κανόνες συσχέτισης, ώστε να διαπιστωθεί αν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό ή για μέρος μιας μεγαλύτερης απειλής, όπως lateral movement ή privilege escalation.
Η πληροφορία που αντλείται από το Endpoint Central εμπλουτίζει το context που έχει στη διάθεσή του το Log360. Έτσι, αντί να περιορίζεται η πληροφορία σε ακατέργαστα logs ή γενικές ειδοποιήσεις παρέχεται η δυνατότητα σαφέστερης αναφοράς σχετικά με το ποια συσκευή ενεπλάκη, ποιος χρήστης έκανε τι, ποιες διεργασίες έτρεξαν, αν η συσκευή ήταν πλήρως ενημερωμένη ή ευάλωτη τη δεδομένη στιγμή, ποια ports ήταν ανοιχτά και ποια ήταν η πολιτική ασφαλείας που ίσχυε τη στιγμή του περιστατικού. Το σύνολο των παραπάνω πληροφοριών, μεταφράζονται σε άμεση επιχειρησιακή αξία για τον αναλυτή ή τον υπεύθυνο ασφάλειας.
Διασυνδεδεμένα συστήματα για εύκολα διαχειρίσιμες απειλές
Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η δυνατότητα αυτοματοποίησης της απόκρισης. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ένα τερματικό βρίσκεται σε κίνδυνο ή χρησιμοποιείται κακόβουλα, το Log360 μπορεί να ενεργοποιήσει αυτοματοποιημένες διαδικασίες μέσω του Endpoint Central. Αυτές περιλαμβάνουν την απομόνωση της συσκευής από το δίκτυο, την απομάκρυνση επιβλαβούς λογισμικού, την εκκίνηση σάρωσης, ακόμα και την επαναφορά σε ασφαλές configuration. Οι διαδικασίες αυτές ελαχιστοποιούν την ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση και μειώνουν δραστικά τον χρόνο απόκρισης.
Προς επίρρωση των παραπάνω, στο υβριδικό workshop που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, παρουσιάστηκαν ρεαλιστικά σενάρια όπως κακόβουλη χρήση διαχειριστικών δικαιωμάτων, εκτέλεση επικίνδυνων scripts σε endpoints και lateral movement μέσω PowerShell. Σε όλες τις περιπτώσεις, η συνεργασία των δύο λύσεων οδήγησε σε άμεση αναγνώριση της απειλής, σε ενεργοποίηση ειδοποίησης με πλούσιο context και σε προληπτική ή κατασταλτική ενέργεια προς το endpoint, προτού κλιμακωθεί το περιστατικό.
Ένα επιπλέον σημαντικό πλεονέκτημα της διασύνδεσης των δύο «ναυαρχίδων» της ManageEngine, είναι η υποστήριξη της συμμόρφωσης και της διαχείρισης audit logs. Η συνδυασμένη χρήση Endpoint Central και Log360 επιτρέπει στους οργανισμούς να διατηρούν πλήρες ιστορικό ενεργειών και αλλαγών, ώστε να αποδείξουν συμμόρφωση με πρότυπα όπως ISO 27001, GDPR, HIPAA ή NIS2. Το εμπλουτισμένο και προσβάσιμο audit trail μέσα από ενιαία dashboards διευκολύνει τόσο τις εσωτερικές διαδικασίες όσο και τις εξωτερικές επιθεωρήσεις.
Από την κατακερματισμένη κυβερνοάμυνα σε ολοκληρωμένες στρατηγικές
Η παρουσία της ManageEngine στο φετινό InfoCom Security 2025 ανέδειξε την αυξανόμενη ανάγκη για ενοποιημένες προσεγγίσεις στο χώρο της κυβερνοασφάλειας. Η εμπειρία που μεταφέρθηκε τόσο μέσα από την κύρια παρουσίαση όσο και το hands-on workshop, κατέδειξε με σαφήνεια ότι πλέον δεν αρκεί να έχουμε «καλές» επιμέρους λύσεις, αλλά απαιτείται οριζόντια συνεργασία μεταξύ εργαλείων, για να έχουμε πραγματικό αποτέλεσμα. Η διασύνδεση UEMS και SIEM, δεν είναι πολυτέλεια αλλά στρατηγική ανάγκη και η ManageEngine την υλοποιεί με τρόπο ουσιαστικό, ευέλικτο και φιλικό προς τους διαχειριστές πληροφοριακών συστημάτων