Τη δυναμική να ενεργοποιήσουν μια 4η βιομηχανική επανάσταση, αυτήν του Διαδικτύου, επί ευρωπαϊκού εδάφους έχουν νέες τεχνολογικές τάσεις, όπως τα Big Data Analytics και το Internet of Things. Η αξία της ευρωπαϊκής οικονομίας δεδομένων θα μπορούσε να προσεγγίσει έως και τα €740 δις ή το 4% του συνολικού ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως το 2020. Αυτό το νέο κύμα ψηφιοποίησης θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές, σε όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και στην καθημερινότητα των πολιτών.

Τεχνολογικές τάσεις, όπως τα Big Data Analytics και το Internet of Things, ενεργοποιούν μια 4η βιομηχανική επανάστασηΌπως επισημαίνει σε σχετικό έγγραφό της η Ένωση των  τηλεπικοινωνιακών οργανισμών της Ευρώπης (European Telecommunications Network Operators’ Association – ΕΤΝΟ), η καινοτομία, που βασίζεται στα δεδομένα, μπορεί, επίσης, να λειτουργήσει ως καταλύτης στους χώρους εργασίας, δημιουργώντας πολλές νέες θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση φιλοξενούσε πάνω από 6 εκατομμύρια επαγγελματίες του κλάδου των δεδομένων το 2016, αριθμός που αντιπροσωπεύει περίπου το 3% του συνολικού εργατικού δυναμικού. Μέχρι το 2020, ο αριθμός των εργαζομένων στον τομέα των δεδομένων θα μπορούσε να αυξηθεί σε 7,1 εκατομμύρια, ενώ η ζήτηση στην αγορά εργασίας εξακολουθεί να υπερβαίνει κατά πολύ την προσφορά.

Ραχοκοκαλιά
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Ένωση, ο ευρωπαϊκός κλάδος των Τηλεπικοινωνιών θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά αυτής της επανάστασης των δεδομένων, η οποία στηρίζεται στα δίκτυα υψηλής ταχύτητας για τη μετάδοση μεγάλου όγκου δεδομένων. “Στη διάρκεια των επόμενων πέντε ετών, η συνολική κίνηση δεδομένων στο Διαδίκτυο θα τριπλασιαστεί, η διακίνηση mobile data θα επταπλασιαστεί, ενώ οι συνδέσεις Machine-to-Machine (M2M) θα υπερδιπλασιαστούν. Οι τηλεπικοινωνιακοί φορείς της Ευρώπης επιδιώκουν να χρησιμοποιούν τα δεδομένα, που παράγονται και μεταφέρονται μέσω των δικτύων τους, για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων με μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, όπως οι “έξυπνες” πόλεις”, σημειώνει η Ένωση των τηλεπικοινωνιακών παρόχων της Ευρώπης.

Όπως εξηγεί, η ικανότητα των εταιρειών του κλάδου να ανταγωνίζονται ισότιμα στην οικονομία των δεδομένων αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για τον προσδιορισμό της ικανότητας τους να διατηρούν και να δημιουργούν “έξυπνες” θέσεις εργασίας. Πάντως, ο ευρωπαϊκός τομέας τηλεπικοινωνιών έχει χάσει τα τελευταία έξι χρόνια το 30% των εργαζομένων του.

Ρυθμιστικό
Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι ίδιες οι εταιρείες του χώρου σημειώνουν ότι η ανάπτυξη και η δημιουργία θέσεων εργασίας από τον κλάδο εξαρτώνται αυστηρά από ένα ευνοϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο. “Ο τομέας των τηλεπικοινωνιών πάσχει πράγματι από ένα “βαρύ” νομοθετικό βάρος, το οποίο το κρατά πίσω σε μια ταχέως εξελισσόμενη ψηφιακή αγορά. Προκειμένου οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες να παραμείνουν βασικοί συντελεστές στην οικονομία των δεδομένων, υπάρχει ανάγκη για μια δίκαιη ρύθμιση, που τους επιτρέπει να ανταγωνίζονται τους παγκόσμιους παρόχους υπηρεσιών επί ίσοις όροις”, τονίζει η Ένωση.

Προσθέτει δε ότι οι δίκαιοι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για την προώθηση μιας οικονομίας βασισμένης στις πληροφορίες και πως η καινοτομία δεν πρέπει να πραγματοποιηθεί σε βάρος της ιδιωτικής ζωής των πολιτών.

Νέος Κανονισμός
Η Ένωση των ευρωπαϊκών τηλεπικοινωνιών αναφέρεται και στο νέο Κανονισμό για την Γενική Προστασία των Δεδομένων (GDPR), τονίζοντας ότι σηματοδότησε ένα σημαντικό βήμα στην εξισορρόπηση των ανησυχιών για την ιδιωτική ζωή και την καινοτομία. “Οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες θέτουν την προστασία των πελατών τους στο επίκεντρο των επιχειρηματικών μοντέλων τους. Δεν ασχολούνται με τη συσσώρευση και τη νομισματοποίηση πολύτιμων προσωπικών δεδομένων μέσω “δωρεάν” υπηρεσιών. Η ιδιωτικότητα και η εμπιστευτικότητα αποτελούν βασικούς πυλώνες της εμπιστοσύνης στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες”, σχολιάζει η ΕΤΝΟ.