IS in banking sector

του Γιώργου Σιούτζου

Oι τράπεζες είναι οι πρώτες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στις τεχνολογίες πληροφορικής. Ο τραπεζικός τομέας είναι ένας από τους κλάδους που είναι περισσότερο ευαίσθητοι σε κινδύνους. Με ένα μεγάλο πλήθος τύπων κινδύνου, τα πληροφοριακά συστήματα θεωρούνται ταυτόχρονα παράγοντας κινδύνου και εργαλείο για τον εντοπισμό, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση των κινδύνων. Για να ανταγωνιστούν και να επιβιώσουν, οι τράπεζες πρέπει να έχουν περισσότερες προσφορές που να είναι ευρύτερες και πιο εξελιγμένες καθώς και πελατοκεντρικές διαδικασίες που προφανώς απαιτούν λύσεις πληροφορικής. Αναμφισβήτητα οι τράπεζες πρέπει να γίνουν πιο ευέλικτες ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τη δυναμική της αγορά, να προβλέπουν τις ανάγκες των πελατών και να σχεδιάζουν, να εισάγουν ή να τροποποιούν προϊόντα και υπηρεσίες

Σε μια μέση τράπεζα, εκτελούνται μερικές εκατοντάδες συναλλαγές μέσω εφαρμογών. Αυτό το λογισμικό συνδέεται με μερικές εκατοντάδες εξωτερικές εφαρμογές. Η πολυπλοκότητα είναι αποτέλεσμα του εκτενούς πλαισίου προσφορών, που πρέπει να παρέχουν οι τράπεζες. Σε πολλές οργανώσεις, υπάρχουν εκατοντάδες “χρηματοπιστωτικά προϊόντα”, όπως μεμονωμένοι λογαριασμοί με πιστωτικό όριο, πιστωτικές κάρτες, τριμηνιαίες προθεσμιακές καταθέσεις, πιστοποιήσεις καταθέσεων, ξένες ή εγχώριες οι πιστωτικές επιστολές, τα ετήσια ομόλογα κλπ.

Τα πληροφοριακά συστήματα είναι απαραίτητα ώστε οι τράπεζες να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του πελάτη. Η δημιουργία ολόκληρης της αρχιτεκτονικής του τραπεζικού συστήματος αποτελεί τεράστια πρόκληση. Από επιχειρηματική άποψη, πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες και αντικείμενα που αναφέρονται και πρέπει να είναι ευέλικτη ώστε να είναι σε θέση να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις.

Από την άποψη της τεχνολογίας, υπάρχουν ορισμένοι τομείς που πρέπει να αντιμετωπιστούν:

Θέματα επιδόσεων: ένα παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα κινείται με τρισεκατομμύρια δολάρια.

-Αρχιτεκτονική: μια αλυσίδα χρηματοοικονομικής προμήθειας που είναι μαζικά διασυνδεδεμένη και ανεξάρτητη

Διαθεσιμότητα: το σύστημα απαιτεί συνεχή ροή 24 ώρες το 24ωρο,

-Όγκος: ταχεία αύξηση των τύπων δεδομένων που εισέρχονται στο χρηματοπιστωτικό σύστημα από “πραγματική

Aσφάλεια: ένα εγκληματικό στοιχείο που αναπτύσσεται πιο περίπλοκο,

-Tεχνολογία: ένα προσαρμοστικό σύστημα που εξελίσσεται οργανικά και έχει εγγενή χαρακτηριστικά που επιτρέπουν την εξέλιξη του και την ανάπτυξή του.

 

Υπάρχει μια σημαντική ανάγκη για τον προσδιορισμό του ρόλου του MIS στις τράπεζες. Αυτό θα εξασφαλίσει στην ανώτατη διοίκηση ότι η ανάπτυξη του IS είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό θα βοηθούσε επίσης στη διερεύνηση του προβλεπόμενου και του πραγματικού ρόλου των πληροφοριακών συστημάτων στις τράπεζες. Η γνώση του πραγματικού ρόλου ενός πληροφοριακού συστήματος στις τράπεζες θα βοηθούσε τους διευθυντές στη διαχείριση των πληροφοριακών συστημάτων με την εκτίμηση των επιχειρηματικών αναγκών των έργων MIS, των σχετικών κινδύνων, της σπουδαιότητας και της κατάταξης των διαχειριστών του MIS στην ιεραρχία της οργάνωσης, , κλπ.

Οι επαγγελματίες των συστημάτων πληροφορικής μπορούν να χρησιμοποιήσουν μεταβλητές και να δημιουργήσουν κατάλληλους δείκτες μέτρησης (KPIs) για να αποφασίσουν για την εξέλιξη του IS. Όλες οι τράπεζες πρέπει να παρακολουθούν διαρκώς τα IS για στρατηγικό πλεονέκτημα για να διατηρήσουν τη θέση τους. Η διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι πολύ δύσκολη, διότι οι διαχειριστές του IS πρέπει να αξιολογούν συνεχώς το χαρτοφυλάκιο εφαρμογών της τράπεζας σε σχέση με την τεχνολογία και τους ανταγωνιστές της. Οι τράπεζες του δημόσιου τομέα πρέπει να αναζητήσουν τρόπους για να μεταβούν από την ομάδα υποστήριξης στη στρατηγική ομάδα προκειμένου να αποκομίσουν ένα στρατηγικό πλεονέκτημα από τη χρήση ενός νέου πληροφοριακού συστήματος. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, ίσως χρειαστεί να διαμορφώσουν μια διαφορετική στρατηγική για τον ψηφιακό μετασχηματισμό συνολικά, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές ώστε να επιβιώσουν.