Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών στα social media, που διεξήγαγε για λογαριασμό της ESET η εταιρία ερευνών Harris Interactive σε περισσότερους από 2.000 ενήλικες στις ΗΠΑ.

 

 

 

Σύμφωνα με την έρευνα, περισσότεροι από 4 στους 5 ερωτηθέντες είναι χρήστες των social media (82%), γεγονός που αποδεικνύει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ένα επικοινωνιακό εργαλείο που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος τόσο για ιδιώτες όσο και για εταιρίες, αυξάνοντας επακόλουθα τη σημασία της ασφάλειας και του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής.

 

Σε σχετική ερώτηση, οι ερωτώμενοι καταδεικνύουν με ποσοστό 64% την ατομική υπευθυνότητα ως τον κυριότερο παράγοντα της online ασφάλειας, με τους ISP (17%) και τα ίδια τα social media (12%) να καταλαμβάνουν τη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα.

 

 

 

Ωστόσο, διερευνώντας κατά πόσο η υπεύθυνη αυτή συμπεριφορά εφαρμόζεται πρακτικά, τα ποσοστά εμφανίζουν μόνο το 28% των ερωτηθέντων να είναι ενημερωμένοι για τις πολιτικές και τις ρυθμίσεις απορρήτου των λογαριασμών τους, τη στιγμή που ένα 51% δεν έχει ασχοληθεί ποτέ.

 

Ένας στους πέντε χρήστες δεν έχει αλλάξει ποτέ τις ρυθμίσεις στους λογαριασμούς του στα social media, γεγονός που προβληματίζει ιδιαίτερα, αν αναλογιστούμε ότι οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις εξυπηρετούν τη χρήση όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών για το χρήστη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η πρόσφατη κίνηση του Facebook να επεκτείνει τη δυνατότητα αναζήτησης ατόμων ακόμη κι όταν δεν θέλουν το προφίλ τους να είναι ορατό, καθώς και της Google να χρησιμοποιήσει τα ονόματα των χρηστών του Google+ παράλληλα με τις διαφημίσεις προϊόντων. Οι χρήστες μπορούν να εξαιρεθούν και από τις  δύο παραπάνω περιπτώσεις, εφόσον έχουν φροντίσει να ελέγξουν τις πρόσφατες αλλαγές στις ρυθμίσεις των λογαριασμών τους.

Το 28% των χρηστών social media δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα των κυβερνοεγκληματιών σε ένα ή και περισσότερους λογαριασμούς. Μάλιστα, σε περισσότερους από τους μισούς αυτούς χρήστες, η επίθεση πραγματοποιήθηκε το τελευταίο έτος, τη στιγμή που ένα συντριπτικό 91% έχει λάβει τουλάχιστον ένα ύποπτο ηλεκτρονικό μήνυμα. Παρόλο που ως ύποπτα υπολογίζονται κυρίως τα emails, ένας στους τρεις χρήστες αναγνωρίζει ως ύποπτα και μηνύματα σε social media, ενώ περισσότερους από ένας στους πέντε αντιμετώπισε malware ή συνδέσμους με κακόβουλο λογισμικό στα κοινωνικά δίκτυα. Το 86% εκφράζει ανησυχίες για ιούς ή και κυβερνοεγκληματίες όταν επισκέπτεται τις αγαπημένες του ιστοσελίδες, και, δυστυχώς, μόνο το 35% θεωρεί ότι οι ιστότοποι διεξάγουν ικανοποιητικό ελέγχο και φιλτράρισμα του κακόβουλου κώδικα.

Αξίζουν ωστόσο να αναφερθούν και μερικές θετικές ενδείξεις, όπως το γεγονός ότι το 33% έχει αναφέρει ύποπτες ενδείξεις ή μηνύματα που έχει λάβει σε διαχειριστή, ενώ αρκετοί χρήστες επικοινωνούν με φίλους τους όταν εντοπίζουν προβλήματα – το 30% των ατόμων, των οποίων το προφίλ είχε πέσει θύμα επίθεσης, ειδοποιήθηκαν από φίλους τους. Ακόμη πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό χρηστών συμπεριφέρεται με υπευθυνότητα χωρίς να έχει προηγηθεί επίσημη εκπαίδευση, καθώς μόνο το  27% των χρηστών έχει καταρτιστεί σχετικά με την online ασφάλεια.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ευρήματα, και δεδομένου ότι οι χρήστες των social media αυξάνουν όλο και περισσότερο, η ESET προτείνει για την ασφαλή περιήγηση και απόλαυσή τους την ορθή διαχείριση, ως αποτέλεσμα της συνεχούς ενημέρωσης και εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με τη χρήση των σωστών εργαλείων. Ως προς το τελευταίο μάλιστα, η ESET  διαθέτει δωρεάν την εφαρμογή ESET Social Media Scanner που προσφέρει έλεγχο και προφύλαξη από κακόβουλο περιεχόμενο στους λογαριασμούς των χρηστών και των φιλών τους στα social media (Facebook και Twitter). Η λύση επιτρέπει στο χρήστη να επιλέξει προγραμματισμένες και on-demand σαρώσεις, για να ανακαλύψει τυχόν απειλές και να ελέγξει το τρέχον επίπεδο προστασίας, προτείνοντας αλλαγές στις ρυθμίσεις ασφάλειας, με αποτέλεσμα την καλύτερη διαχείριση του προφίλ του στα social media την προστασία όσων λογαριασμών επιθυμεί, δικών του, των φίλων και της οικογένειάς του.