Η έννοια της παροχής υπηρεσιών δεν είναι νέα, δεν μας είναι ξένη. Ανέκαθεν είμασταν καταναλωτές υπηρεσιών υγείας, τεχνικής βοήθειας, οικιακών εργασιών κλπ. Άλλωστε, κανείς δεν έχει το δικό του εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας ή τη δική του τηλεφωνική εταιρία. Όμως, τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες μια προσπάθειας κατάργησης της ιδιοκτησίας και μετατροπής παραδοσιακών αγαθών σε υπηρεσία. Μιας προσπάθειας μετατροπής της «ελευθερίας» της κατοχής σε  «προτυποποίηση» της υπηρεσίας. Εν πολλοίς, καλούμαστε να επιλέξουμε ανάμεσα σε έτοιμα «πακέτα» λύσεων με ελάχιστα περιθώρια ευελιξίας.
Take it or leave it.

Νικόλαος Σίμος
Technical Manager
Pylones Hellas – www.pylones.gr

 

 

 

H ασταμάτητη αύξηση του Subscription model

Τα πρώτα δείγματα ξεκίνησαν με τη χρηματοδοτική μίσθωση οχημάτων, το γνωστό σε όλους leasing, το οποίο ξεκίνησε ως χρηματοδοτικό εργαλείο για επιχειρήσεις και πλέον προσφέρεται και σε ιδιώτες. Αυτό ήταν όμως μόνο η αρχή. Τα προϊόντα μετεξελίχθηκαν και υπάρχουν πλέον υπηρεσίες με τις οποίες μπορείς να επιλέγεις ένα SUV για τις καλοκαιρινές διακοπές, ένα μικρό όχημα πόλης για τις καθημερινές και ένα σπορ για μια εξόρμηση Σαββατοκύριακου. Φυσικά, κανένα από αυτά δεν ανήκει στον οδηγό. Ανήκουν σε εταιρίες παροχής υπηρεσιών μετακίνησης. Ανήκουν ίσως και στις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Και αν τώρα είναι λίγοι αυτοί που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες και ίσως το κόστος να μην είναι ακόμα τόσο ελκυστικό, είναι απολύτως βέβαιο ότι πολλοί θα ακολουθήσουν το μοντέλο. Ήδη άλλωστε έχει αλλάξει το μοντέλο της τετραετούς μίσθωσης με υπηρεσίες που προσφέρουν αλλαγή οχήματος στα 2 χρόνια, χωρίς δεσμεύσεις και συμβόλαια.

Ο επόμενος κλάδος που ακολούθησε – ή μήπως προηγήθηκε; – ήταν αυτός της πληροφορικής. Αρχικά, ξεκίνησε η παροχή συγκεκριμένων προγραμμάτων ως υπηρεσία, δηλαδή CRM, ERP, service Ticketing, τόσο από το εξωτερικό, όσο και εγχώρια. Δεν θα αναφέρω συγκεκριμένες εταιρίες, όμως είμαι βέβαιος ότι πολλοί είναι αυτοί που ήδη θα έχουν τοποθετήσει ονόματα στις παραπάνω υπηρεσίες.

Στη συνέχεια όμως, άρχισαν να αλλάζουν μορφή και πιο οι παραδοσιακές εφαρμογές. Εφαρμογές γραφείου, σχεδιαστικές, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κλπ πλέον προσφέρονται σχεδόν αποκλειστικά ως υπηρεσία.

Το επόμενο βήμα ήταν η προσφορά ολόκληρων μηχανογραφήσεων ως υπηρεσία. Στο σύννεφο, στο Cloud. Μηδενική ιδιοκτησία, μηδενικός χώρος για data center, μηδενικό κόστος ενέργειας. Υποδομές με τη μορφή υπηρεσίας. Infrastructure as a service. Και μετά, ακολούθησαν κι άλλες υπηρεσίες ως υπηρεσία! Τηλεφωνικά κέντρα, συστήματα αυτόματης εξυπηρέτησης πελατών, blockchain, τεχνητή νοημοσύνη…

Σε ότι αφορά στο χώρο των θεαμάτων, έχουμε γίνει μάρτυρες των μεγαλύτερων μετασχηματισμών. Γνωρίσαμε την άνθηση και τον ολοκληρωτικό αφανισμό των video club και των δισκοπωλείων με την έκρηξη των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών. Και μετά γνωρίσαμε τη συνδρομητική τηλεόραση, ραδιόφωνο και αισίως το Netflix, Spotify κ.ο.κ.

Εταιρίες που προσφέρουν υπηρεσίες ψυχαγωγίας, και που οι ίδιες καταναλώνουν υπηρεσίες υποδομών μηχανογράφησης και εφαρμογών. Που χρησιμοποιούν οχήματα ως υπηρεσία. Εταιρίες που χρησιμοποιούν ίσως και εργαζόμενους ως υπηρεσία, τους γνωστούς outsourcers.

Είναι προφανές ότι το μοντέλο pay as you use και pay as you grow, δηλαδή η δυνατότητα να πληρώνεις, έστω και λίγο ακριβότερα, μόνο τους πόρους που χρησιμοποιείς, προσφέρει χρηματοδοτική ευελιξία σε εταιρίες που έχουν έντονο ρυθμό ανάπτυξης και σε εταιρίες που ξεκινούν τώρα τις δραστηριότητές τους και δεν γνωρίζουν τις μελλοντικές τους ανάγκες (startups). Είναι βέβαιο ότι ο τρόπος ανάπτυξης και οι ανάγκες αλλάζουν.

Οι υπέρμαχοι το μοντέλου αυτού επικαλούνται επίσης ότι το subscription offering όχι μόνο βοηθά στη διαφοροποίηση μιας εταιρίας από τον ανταγωνισμό της, αλλά και τους παρέχει  πλούσια customer insights & data για να αποκτήσουν καλύτερη κατανόηση και σαφέστερη εικόνα των πελατών τους». Ψηφιοποίηση και ανάλυση καταναλωτικής συμπεριφοράς δηλαδή.

What’s next?

Όμως, μήπως η έμφυτη ανθρώπινη τάση για υπερβολή οδηγήσει σε ακραία αποτελέσματα και την πλήρη μετατροπή των υλικών αγαθών σε υπηρεσία; Οδηγούμαστε σε ολοκληρωτική κατάργηση της ιδιοκτησίας;

O νέος τρόπος ζωής και lifestyle που επικρατούν στα social media (Instagram – tik tok) θα συμπαρασείρουν το νέο καταναλωτικό κοινό… και ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;

Ρούχα και παπούτσια με μηνιαία συνδρομή; Ηλεκτρικές συσκευές; Χαλιά και κουρτίνες; Έπιπλα; Έργα τέχνης ίσως; Μήπως θα είμαστε όλοι καταναλωτές υπηρεσιών και το επάγγελμά μας θα είναι η παροχή κάποιας υπηρεσίας σε άλλους;

Μήπως όλη η ζωή μας θα προσφέρεται με μηνιαία συνδρομή πληρωμένη με κάποιο κρυπτονόμισμα σε ένα metaverse περιβάλλον με το παραδοσιακό  «ownership» να μετατρέπεται σε «usership»;

Life as a Service;