Οι υπηρεσίες τηλεπαρουσίας και βιντεοδιάσκεψης εισχωρούν σταδιακά στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων και αναμένεται στο μέλλον να έχουν ακόμα μεγαλύτερη απήχηση, ενισχύοντας την παραγωγικότητα και μειώνοντας αρκετά κόστη. Η τηλεπαρουσία βασίζεται σε ένα σύνολο τεχνολογιών οι οποίες επιτρέπουν στο χρήστη να επικοινωνεί με άλλους χρήστες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές.

Το πρωτεύον χαρακτηριστικό της, από το οποίο αποκτά και το όνομά της η τηλεπαρουσία, είναι η αίσθηση να μπορεί να βιώνει εικονικά ο χρήστης την πραγματική παρουσία των συνομιλητών του. Η υπηρεσία προσφέρει διαδραστικό περιβάλλον στους χρήστες και εξομοιώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό την εμπειρία την οποία βιώνουν οι χρήστες όταν βρίσκονται σε καθιερωμένη συνάντηση.

Η τηλεπαρουσία υπερτερεί μέσα στο πλήθος των τεχνολογιών και υπηρεσιών επικοινωνίας, διότι μεταφέρει τους χρήστες σε ένα εικονικό περιβάλλον στο οποίο συμμετέχουν ενεργά στη διάσκεψη. Η χρήση της υπηρεσίας αυτής δίνει την εντύπωση στο χρήστη πως βιώνει πραγματικές συνθήκες συνομιλίας, γλώσσας σώματος και συναισθημάτων. Αυτό επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια μιας τέτοιας συνεδρίας, γιατί οι χρήστες αντιλαμβάνονται κινήσεις, αντιδράσεις, ενέργειες, εκφράσεις του προσώπου ή του σώματος και φυσικά ήχο. Έναντι του κλασικού τηλεφωνικού δικτύου, η τηλεπαρουσία υπερτερεί γιατί συνδυάζει ήχο και εικόνα υψηλής ευκρίνειας. Επιπρόσθετα, η τηλεπαρουσία είναι μία υπηρεσία που μπορεί να ενσωματωθεί σε περιβάλλον ενοποιημένων επικοινωνιών και να εναρμονιστεί με το υπάρχον τηλεφωνικό (VoIP) κέντρο ενός Οργανισμού ή εταιρείας.
Στις μέρες μας, στο πλαίσιο των ενοποιημένων επικοινωνιών συναντάμε μια πραγματική επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η επικοινωνία. Η ιδέα και η υλοποίηση της τηλεπαρουσίας έχει τις ρίζες στη βιντεοδιάσκεψη. Η υπηρεσία αυτή είναι πολυδιάστατη, καθώς εφαρμόζεται σε διαφορετικές συνθήκες και καταστάσεις. Προσφέρει λύσεις οικιακού δικτύου, δικτύωσης ή ακόμα και παρακολούθησης ανθρώπων που χρειάζονται φροντίδα. Υλοποιείται επίσης σε επίπεδο οπτικοακουστικών συστημάτων παρακολούθησης, τα οποία πλέον με τη βοήθεια του ψηφιακού σήματος δίνουν πληθώρα νέων δυνατοτήτων, οι οποίες δεν υπάρχουν στα κλασικά αναλογικά κυκλώματα παρακολούθησης χώρων. Ενώ η βιντεοκλήση εφαρμόζεται σε όλα τα προαναφερθέντα σενάρια, η τηλεπαρουσία παρουσιάζεται μόνο στο εταιρικό περιβάλλον. Η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου γίνεται σε πολλά επίπεδα, ανάλογα με τις ανάγκες και την υπάρχουσα υποδομή. Η υπηρεσία είναι επεκτάσιμη ανάλογα με τις νέες απαιτήσεις και διαθέτει πλήθος επιλογών.

Τηλε-υπηρεσίες και “παρουσία”
Σήμερα ένα σύνολο τεχνολογιών παρέχουν μία ενοποιημένη υπηρεσία προκειμένου να εξασφαλίσουν την ομαλή και παραγωγική λειτουργία επικοινωνίας στο εταιρικό περιβάλλον. Οι δυνατότητες και η ευελιξία των σύγχρονων τηλεπικοινωνιακών κέντρων (VoIP) παρέχουν πλήθος λειτουργιών, που σκοπό έχουν να κάνουν την επικοινωνία γρήγορη και εύκολη στο μέσο χρήστη. Οι λειτουργίες αυτές χωρίζονται σε διάφορα επίπεδα. Αναφορικά στις σύγχρονες εταιρικές επικοινωνίες διακρίνουμε σαν πιο συνηθισμένες λειτουργίες αυτές που παρέχονται μέσω των τηλεφωνικών κέντρων. Η προώθηση κλήσεων για παράδειγμα, γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού. Ο χρήστης μπορεί να προωθήσει μία κλήση ή να λάβει μία η οποία προοριζόταν για διαφορετικό χρήστη που απουσιάζει. Η εξέλιξη της λειτουργίας αυτής δε, δίνει ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες καθώς μέσω των ενδεικτικών λυχνιών – γνωστών και σαν Bsy Light Filed ή (BLF) – ο χρήστης ή ο διαχειριστής κλήσεων γνωρίζει ανά πάσα στιγμή σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση όλων των τηλεφωνικών γραμμών των χρηστών της εταιρείας. Η πιο σύγχρονη εκδοχή αυτής της λειτουργίας προσφέρει κονσόλα διαχείρισης με χάρτη και προώθηση σε κινητά, ακόμα και όταν ένας χρήστης βρίσκεται εκτός των εγκαταστάσεων της εταιρείας. Το σύνολο λοιπόν αυτού του τύπου υπηρεσιών που πλαισιώνει ένα κομμάτι των εταιρικών επικοινωνιών, ανήκει στις υπηρεσίες που ακούνε στον ορισμό «παρουσία» ή «presence».
Η λέξη παρουσία όμως δεν ολοκληρώνει ακριβώς την έννοια την οποία ο κόσμος των τηλεπικοινωνιών ήθελε πάντα να πραγματοποιήσει ώστε η υπηρεσία να θεωρηθεί ολοκληρωμένη. Ο στόχος είναι διαφορετικός καθώς η επικοινωνία δεν βασίζεται σε φωτεινές ενδείξεις μόνο. Με τα σημερινά πολύ ανεβασμένα και απαιτητικά πρότυπα, τον ορισμό “παρουσία” τον ακολουθεί η λέξη “τηλεδιάσκεψη» ή «βιντεοδιάσκεψη”. Είναι αυτονόητο πως βιντεοδιάσκεψη ορίζουμε την υπηρεσία που αντικαθιστά την κλασική τηλεφωνική συνομιλία, με την προσθήκη βίντεο κατά την ώρα της κλήσης. Η τηλεδιάσκεψη σαν υπηρεσία μέσω βιντεόφωνων μπορεί να πραγματοποιηθεί για 2 ή παραπάνω χρήστες, σε πραγματικό χρόνο, ανάλογα με τον επιλεγμένο εξοπλισμό. Οι περισσότερες εταιρείες ή Οργανισμοί την προτιμούν για το λόγο ότι προσφέρει την αμεσότητα της εικόνας, καθώς και πλήθος πλεονεκτημάτων έναντι της φωνητικής κλήσης.

Η νέα τηλε-τάξη πραγμάτων στο χώρο την επικοινωνιών
Η νέα τάση που υλοποιείται ήδη με εκθετικούς ρυθμούς, ακούει στο όνομα «Τηλεπαρουσία» ή «Telepresense». Η τηλεπαρουσία είναι ο γόνος της παρουσίας και της βιντεοδιάσκεψης. Είναι η εξέλιξη στις τηλεπικοινωνίες, όπως τη φαντασιώνεται ο μηχανικός τηλεπικοινωνιών, από την εποχή που κυκλοφόρησαν οι πρώτες ταινίες Star Trek. Σε μια πολύ σύντομη περιγραφή, ορίζοντας την τηλεπαρουσία αναφερόμαστε σε μια νέα υπηρεσία με βασικό πυρήνα τα τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά που την πλαισιώνουν.

Βίντεο υψηλής ευκρίνειας. Το πρώτο και βασικό συστατικό είναι η μετάδοση εικόνας (βίντεο) υψηλής ευκρίνειας σε πραγματικό χρόνο. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να λείπει, γιατί όπως όλοι καλά γνωρίζουμε… ένα frame χίλιες λέξεις.
Ήχος υψηλής ευκρίνειας. Ο ήχος είναι απόλυτα εναρμονισμένος και συγχρονισμένος με την εικόνα του βίντεο, χωρίς καμία διακοπή ή αλλοίωση της φωνής κατά τη συνεδρία. Αξιοσημείωτος είναι ο όρος “υψηλή ευκρίνεια”, καθώς η καλύτερη ποιότητα ήχου και εικόνας κάνει την εμπειρία της τηλεδιάσκεψης πιο ρεαλιστική.
Η εικονική αίθουσα. Τρίτο συστατικό είναι το περιβάλλον στο οποίο πραγματοποιείται μια τηλεδιάσκεψη. Ο σωστά διαμορφωμένος χώρος δίνει την ψευδαίσθηση της συνομιλίας πρόσωπο με πρόσωπο. Η μελέτη του χώρου γίνεται με πολύ μεγάλη προσοχή, Οι διαστάσεις, ο φωτισμός, η θερμοκρασία, η αποκοπή θορύβου και άλλες πολλές μελέτες, γίνονται πριν την εγκατάσταση στις προηγμένες αίθουσες τηλεδιασκέψεων. Οι εταιρείες κατά την υλοποίηση συνιστούν αμφιθεατρικούς χώρους και προτείνουν λύσεις ανάλογα με τις διαστάσεις και τη χωρητικότητα της αίθουσας.
Ευκολία χρήσης και αδιάκοπη διαδικασία. Τελευταίο συστατικό της επιτυχημένης συνταγής είναι η διαδικασία με την οποία γίνεται η τηλεδιάσκεψη. Το «στήσιμο» της τηλεδιάσκεψης είναι φιλικό προς το χρήστη και απλό σαν διαδικασία. Η λειτουργία της συνεδρίας δεν πρέπει να εξασφαλίζει πως η «διάσκεψη» θα αρχίσει στην ώρα της και θα τελειώσει χωρίς πρόβλημα.
Σύμφωνα με τις εταιρείες υλοποίησης τηλεδιασκέψεων όπως η Juniper, το προαπαιτούμενο bandwidth ορίζεται στα 3 – 15Μpbs, για την πραγματοποίηση μίας συνεδρίας. Για την ελληνική πραγματικότητα ίσως αυτό φαίνεται όνειρο θερινής νυκτός. Τα καλά νέα όμως, είναι ότι καταφθάνουν και στην Ελλάδα οι νέες High Definition VoIP συσκευές από διάφορες εταιρείες. Το δίκτυο της υπηρεσίας τηλεπαρουσίας πρέπει να έχει όσο το δυνατό λιγότερες καθυστερήσεις (jitter delay, e2e delay, latency) καθώς το παραμικρό πρόβλημα που μπορεί να δημιουργηθεί από την απώλεια «πακέτων» θα χαλάσει τη συνολική εμπειρία του χρήστη. Είναι αυτονόητο πως η υπηρεσία συνιστάται να εγκαθίσταται σε κοινόχρηστο δίκτυο, όχι μόνο για να μειωθούν οι καθυστερήσεις δικτύου αλλά και για οικονομικούς λόγους. Το γεγονός αυτό δεν θα πρέπει να προβληματίζει τους διαχειριστές δικτύων, καθώς η τεχνολογία προσφέρει αλγορίθμους 128 bit AES για τον ήχο, την εικόνα και τη σηματοδοσία. Γενικά η τηλεδιάσκεψη σαν υπηρεσία αντιμετωπίζει προκλήσεις στο θέμα ασφάλειας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν προσφέρει προστασία. Γεγονός βέβαια αποτελεί πως αυξάνοντας τις απομακρυσμένες περιοχές ή τους απομακρυσμένους συμμετέχοντες, αυξάνεται το ενδεχόμενο πιθανής “τρύπας” στο δίκτυο – και για αυτόν το λόγο θεωρείται απαραίτητο να γίνει μελέτη του τελικού πλάνου πριν την υλοποίηση.

Εφαρμογή και αποδοτική τηλεδιάσκεψη στο εταιρικό περιβάλλον
Το μεγάλο πλεονέκτημα της τηλεδιάσκεψης είναι το γεγονός ότι προσφέρει το εικονικό περιβάλλον στο οποίο η οπτική επαφή, η γλώσσα του σώματος και νύξεις ή μορφασμοί μπορούν να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση μιας σχεδόν πραγματικής διάσκεψης. Αν και είναι πολύ δύσκολο να εξομοιωθεί ολοκληρωτικά μία πραγματική διάσκεψη, η υψηλή ποιότητα ήχου και εικόνας δίνει διαστάσεις και κάνει τη διάσκεψη αρκετά αληθοφανή.
Είναι κατανοητό πως το κόστος μιας τέτοιας επένδυσης είναι μεγάλο και υπολογίσιμο. Αν όμως υλοποιηθεί και χρησιμοποιηθεί σωστά, τότε η εταιρεία μπορεί όχι μόνο να καλύψει το κόστος της επένδυσης αλλά και να αποκομίσει σημαντικά κέρδη. Στο εταιρικό περιβάλλον η τηλεδιάσκεψη μπορεί να περιορίσει τα έσοδα σημαντικά, ανεβάζοντας την παραγωγικότητα (χρόνος) και την εξοικονόμηση κόστους, λόγω της μείωσης των ταξιδιών. Η υπηρεσία στοχεύει καθαρά να μειώσει τα πολυδάπανα ταξίδια σε χρήμα αλλά και χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται η απόσβεση και στη συνέχεια η εξοικονόμηση χρήματος, από την οποία προέρχεται και το κέρδος. Η εικονική αίθουσα συνεδριάσεων σήμερα λειτουργεί ως μία βιώσιμη εναλλακτική λύση για τη φυσική μετακίνηση, μειώνοντας δραματικά όχι μόνο το κόστος αλλά και το χρόνο που δαπανάται σε ταξίδια.
Σύμφωνα με έρευνα της Verdantix στην Αμερική, βρέθηκε ότι οι εταιρείες που αγόρασαν την τηλεδιάσκεψη, πέτυχαν την απόσβεση της επένδυσης (ROI) σε 15 μήνες. Η αγορά της Αμερικής και της Αγγλίας θα εξοικονομήσουν 19 εκατομμύρια δολάρια χρησιμοποιώντας την τηλεδιάσκεψη αντί του ταξιδίου, έως το 2020. 500 εταιρείες συμμετείχαν παγκοσμίως και ερωτήθηκαν σε έρευνα που διεξήχθη με χορηγό την AT&T και το Carbon Disclosure Project, για τον αριθμό των ταξιδιών τους που αντικαταστάθηκαν από την τηλεδιάσκεψη. Η Verdantix στη συνέχεια δημιούργησε το μοντέλο, παίρνοντας υπόψη της το κόστος της τηλεδιάσκεψης, τα οφέλη από τα μειωμένα έξοδα για τα ταξίδια και την αύξηση της παραγωγικότητας. Το μοντέλο έχει βασιστεί στην υπόθεση ότι κάθε εταιρεία διαθέτει 4 δωμάτια τηλεδιάσκεψης. Στα αποτελέσματα βρέθηκε ότι ο οικονομικός αντίκτυπος θα είναι 15 εκατομμύρια δολάρια για την Αμερική και 4 για το Ηνωμένο Βασίλειο. Επιπλέον, 874 ταξίδια θα μπορούσαν να αποφευχθούν όπως επίσης και 4.6 εκατομμύρια τόνοι εκπομπών CO2 .
Σήμερα λοιπόν η τηλεδιάσκεψη είναι οικονομικά ωφέλιμη και προσιτή προς υλοποίηση στις μεγάλου μεγέθους εταιρείες, οι οποίες υλοποιούν λύσεις ακόμα και 6 εικονικών συνομιλητών προκειμένου να περιορίσουν το κόστος της επένδυσης, της διαχείρισης και του bandwidth. Είναι σίγουρο ότι στο μέλλον θα προκύψει η ανάγκη της διαλειτουργικότητας και ενοποίησης των διαφορετικών πλατφόρμων προκειμένου να λειτουργεί η υπηρεσία μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών υπηρεσίας τηλεδιάσκεψης. Κατανοητό είναι ότι μία τέτοια τεχνολογία αιχμής θα πρέπει να μειωθεί σε κόστος, ώστε να υιοθετηθεί και από την ευρύτερη αγορά. Η Τηλεπαρουσία έχει μεγάλες προοπτικές στη μεσαία αγορά, ιδίως για τις επιχειρήσεις επικοινωνιών (B2B). Με την πάροδο του χρόνου, την ανάπτυξη νέων εργαλείων και προτύπων, θα ωριμάσει ώστε να είναι προσιτή προς τις επιχειρήσεις μεσαίου μεγέθους.
Αν και η τηλεδιάσκεψη είναι μια δαπανηρή επένδυση αυτό δεν σημαίνει πώς δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Μελετώντας τις εναλλακτικές εκδοχές της υπηρεσίας μπορούμε να διακρίνουμε δύο εναλλακτικές μεθόδους, οι οποίες θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος της επένδυσης, του ROI και, φυσικά, να υλοποιηθούν στον ελληνικό επιχειρηματικό χώρο.
Η πρώτη λύση βασίζεται στην τηλεδιάσκεψη, αλλά σε μορφή πακέτου φιλοξενίας από εταιρείες. Για να κατανοήσουμε πλήρως το πώς λειτουργεί η φιλοξενούμενη τηλεδιάσκεψη, σας παραθέτουμε το παράδειγμα του αυτόνομου συστήματος TelePresence της Cisco. Η υπηρεσία λοιπόν αυτή θεωρείται εύκολη και απλή σαν διαδικασία υλοποίησης και λειτουργίας. Το σύστημα υλοποιείται σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις τις εταιρείας. Υποστήριξη από τη Cisco υπάρχει κατ’ επιλογήν (απομακρυσμένη ή με μηχανικό απεσταλμένο στην εταιρεία). Εάν η εταιρεία σας ανήκει στην κατηγορία αυτών που διατηρεί και διαχειρίζεται τις εγκαταστάσεις της και αν διαθέτετε το κονδύλι, η Cisco αποτελεί τη λύση σας. Από την άλλη πλευρά υπάρχει και η πρόταση της HP με το HP Halo Collaboration Studio, η οποία διαφοροποιείται στο θέμα του ιδιόκτητου δίκτυου ή την επιλογή φιλοξενίας. Φυσικά, σημαντικό ρόλο παίζει το πακέτο υποστήριξης. Είναι λογικό ότι ο απεσταλμένος μηχανικός στην εταιρεία κοστολογείται πολύ περισσότερο από την απομακρυσμένη υποστήριξη.
Τέλος, η Polycom παρέχει ολοκληρωμένο πακέτο φιλοξενίας και διαχείρισης, με τη βοήθεια ειδικευμένου προσωπικού. Το πακέτο περιλαμβάνει απομακρυσμένη παρακολούθηση και περιοδική έκθεση για τα αποτελέσματα της υπηρεσίας. Το πακέτο φιλοξενίας μειώνει τα έξοδα σημαντικά, αλλά και σε αυτήν την περίπτωση το κόστος μπορεί να θεωρηθεί απαγορευτικό για τα ελληνικά δεδομένα.

Η εναλλακτική λύση της βιντεοδιάσκεψης
Η υπηρεσία τηλεπαρουσίας αδιαμφισβήτητα είναι μια εμπειρία διαφορετική και σίγουρα αποδίδει για μεγάλες εταιρείες. Στην ελληνική πραγματικότητα όμως, είναι σημαντικό να μετασχηματίσουμε την προσαρμογή μιας τέτοιας λύσης στα δεδομένα του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας μας. Οι μεγάλου, μεσαίου και μικρού ακόμα μεγέθους εταιρείες που δεν διαθέτουν το κονδύλι της επένδυσης, μπορούν να επωφεληθούν από την ανάλογη υπηρεσία – γνωστή και σαν βιντεοδιάσκεψη. Η βιντεοδιάσκεψη δεν συγκρίνεται με την τηλεπαρουσία σε καμία περίπτωση, γιατί μιλάμε για δύο διαφορετικές υπηρεσίες. Η βιντεοδιάσκεψη είναι η υπηρεσία που χρησιμοποιεί για εξοπλισμό τις μεγάλες οθόνες και τις κινούμενες κάμερες οροφής (θόλου) σαν το πιο συνηθισμένο υλικό. Ο σκοπός είναι αντίστοιχος με αυτόν της τηλεπαρουσίας και επικεντρώνεται στην επικοινωνία (ομάδων η μεμονωμένων) χρηστών σε απομακρυσμένες περιοχές. Εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτό το χώρο είναι οι : Cisco, HP SkyRoom, Polycom, Sony, Tanberg, RadVision, Vidyo
Είναι αρκετά διαδεδομένη η άποψη ότι το hardware πάντα θα υπερτερεί έναντι του software. Στην περίπτωση που έχετε δοκιμάσει το “facetime” του iPhone 4, έχετε πάρει μία γεύση για το τι σημαίνει απλή διαδικασία και ποιότητα εικόνας. Η πιο πραγματική, προσγειωμένη και βιώσιμη λύση βρίσκεται στο hardware, στις νέες βελτιωμένες VoIP High Definition συσκευές, οι οποίες φέρνουν τη νέα γενιά βιντεόφωνων και στη χώρα μας. Στην Αμερική ήδη όλοι οι προκάτοχοι συμβατικών VoIP συσκευών τις αντικαθιστούν με τις νέες HD. Η νέα γενιά συσκευών υπόσχεται άριστη ποιότητα ήχου και εικόνα υψηλής ευκρίνειας. Ο πυρήνας τους είναι βασισμένος στο Linux και όλα δείχνουν ότι το επίπεδο λειτουργίας, διαχείρισης μνήμης και επεξεργαστικής ισχύος έχουν βελτιωθεί δραστικά. Είναι ευνόητο ότι οι νέες συσκευές θα λειτουργούν αρμονικά στο ίδιο δίκτυο με τις παλαιότερες, αλλά στην περίπτωση αναβάθμισης θα ήταν σωστή κίνηση να αντικατασταθούν στο σύνολό τους προκειμένου να εκμεταλλευτείτε ολοκληρωτικά τις δυνατότητές τους. Οι συσκευές HD δεν αντικαθιστούν ούτε συγκρίνονται με την τηλεπαρουσία, ωστόσο αποτελούν την εναλλακτική λύση για το εταιρικό περιβάλλον. Η βιντεοδιάσκεψη είναι η λύση που προτείνεται για την ελληνική αγορά για τις μικρές, τις μεσαίες αλλά και τις μεγάλες εταιρείες. Οι συσκευές προσφέρουν διαλειτουργικότητα με τα παλαιότερα μοντέλα αλλά και τις συσκευές διαφορετικών κατασκευαστών. Τα βασικά χαρακτηριστικά της νέα γενιάς συσκευών είναι τα ακόλουθα: Διαθέτουν το πρωτόκολλο Η.264, το οποίο επιτρέπει σε πραγματικό χρόνο βίντεο υψηλής ποιότητας σε ταχύτητες τόσο χαμηλές όσο τα 32 kbps, αλλά και έως 1 Mbps. Ρυθμιζόμενη προηγμένη κάμερα VGΑ και ανανεωμένες οθόνες για καλύτερη ποιότητα εικόνας, πάντα σε πραγματικό χρόνο. Από τις συσκευές δεν λείπει η επιλογή εξόδου του σήματος σε μεγαλύτερες οθόνες. Η επιλογή 3-way conferencing δίνει την επιλογή σε 3 χρήστες να πραγματοποιήσουν βιντεοδιάσκεψη χωρίς τη βοήθεια πρόσθετου εξοπλισμού ή διαδικασιών. Οι ψηφιακές ευκολίες που παρέχονται στις συσκευές είναι η αυτόματη εστίαση, οπτικό και ψηφιακό zoom, εφαρμογές ενημέρωσης και άλλες πολλές λειτουργίες, μέσω ενός πολύ φιλικού γραφικού περιβάλλοντος,

Συμπεράσματα
Οι υπηρεσίες τηλεπαρουσίας και βιντεοδιάσκεψης έχουν εισχωρήσει στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων. Η κάθε υπηρεσία εξυπηρετεί διαφορετικούς στόχους, αλλά και οι δύο έχουν κοινό στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας, εκμηδενίζοντας το κόστος και το χρόνο που χρειάζεται για εταιρικά ταξίδια. Η νέα γενιά επικοινωνίας βασίζεται όχι μόνο στη φωνή αλλά σε ένα σύνολο οπτικοακουστικών μέσων, τα οποία, εκμεταλλευόμενα την εικόνα σε πραγματικό χρόνο μπορούν σε μεγάλο βαθμό να εξομοιώσουν μια πραγματική διάσκεψη. Τα πλεονεκτήματα της τηλεπαρουσίας είναι ότι οι συνομιλητές μπορούν να αντιληφθούν την εικόνα, τη γλώσσα του σώματος, τα νεύματα, τις κινήσεις και τη διάθεση των συνομιλητών τους, μέσω του εικονικού δωματίου με τεχνολογία υψηλής ευκρίνειας. Το μειονέκτημα της τηλεπαρουσίας είναι ότι για την ελληνική αγορά αποτελεί μια πολυδάπανη επένδυση και απευθύνεται σε εταιρείες μεγάλου μεγέθους, ακόμα και αν η υπηρεσία διατίθεται μέσω πακέτου φιλοξενίας. Οι απαιτήσεις σε επίπεδο δικτύου, εξοπλισμού και συντήρησης, ακόμα θεωρούνται υψηλές για τα ελληνικά δεδομένα. Εναλλακτική λύση για τον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο μπορεί να αποτελέσει η υπηρεσία βιντεοδιάσκεψης. Η εναλλακτική αυτή υπηρεσία στηρίζεται στη βιντεοκλήση μέσω συσκευών βίντεο. Οι απαιτήσεις σε επίπεδο δικτύου, εξοπλισμών και τιμών είναι προσαρμοσμένες στα ελληνικά δεδομένα. Το πλεονέκτημα που προσφέρει η νέα γενιά High Definition συσκευών είναι ότι διασυνδέονται με το υπάρχον VoIP δίκτυο, καθώς και με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες παρακολούθησης απομακρυσμένων περιοχών (surveillance).

Του Αλέξανδρού Σουλαχάκη